2011.10.09. 20:08
McLaren
Jenson Button: (1) "Kemény verseny volt, főleg az utolsó 5-6 körben, mivel vigyáznom kellett a gumikra, és az üzemanyaggal is spórolnom kellett, hogy célba érjek. De lenyűgöző a győzelem. Sebastian (Vettel) keresztbe indult el a rajtnál, jobbra húzódott, és nem lassított, ezért el kellett vennem a lábam a gázpedálról, mert különben hatalmasat ütköztünk volna az első kanyarban. Azt mondta, nem látott engem, amíg nem lassítottam. Így vesztettem egy pozíciót. Utána azonban visszavágtam, ami kielégítő. Az autó teljesítménye egész hétvégén kiváló volt, érzelmes győzelmet arattam. A pályának gazdag a történelme, a szurkolók káprázatosak, majdnem olyan, mintha otthon nyertem volna. Köszönöm mindenkinek, aki támogatott bennünket Japánban. Remélem, sok szép emlékkel gazdagodott mindenki, hiszen Japán nehéz időszakot élt át az év korábbi részében. A tőlünk telhető legjobbat nyújtottuk, hogy fantasztikus látványosságot csináljunk. Seb egész idényben pazar munkát végzett, megérdemli a vb-címet. Megkapta a szükséges felszerelést, aztán megtette, amit tennie kellett. Még idén is sok mindent elérhetünk, nagyon örülnék, ha a hátralévő versenyeken a győzelemért harcolhatnák. Úgy gondolom, ehhez adott az autó. Továbbra is keményen hajtunk, és reméljük, aratunk még győzelmeket idén. Nagyon jó helyzetben vagyunk, szerintem ez a kulcs a 2012-es sikerhez."
Lewis Hamilton: (5) "Csalódást keltő futamon vagyok túl, de Jenson és a csapat számára kiváló nap volt. Jenson lenyűgöző munkát végzett, megérdemelte a győzelmet. Nekem viszont nem volt szép napom. Ugyanakkor felemelem a tekintetem, előre nézek, és remélhetőleg kapok egy újabb esélyt a következő versenyen. Az autónk egyértelműen képes a győzelemre, viszont ma nem tudtam harcba szállni érte, tehát megnézzük az adatokat, hogy kiderítsük, miképp javíthatnék, és miképp lehetnék erős Koreában a következő hétvégén. Nem tudom, mi történt Felipe (Massával) - a tükrök vibrálnak nagy sebességnél, ezért nem láttam, hogy mellém ért. Elnézést akarok kérni tőle a koccanásért, de szerencsére semmi komoly dolog nem történt. Nem állt szándékomban ártani Felipének, nagyon tisztelem őt, ő egy fantasztikus versenyző, és extrém gyors volt ma. Végül gratulálok Sebastiannak a bajnoki cím megnyeréséhez. Tudtuk, hogy ez be fog következni, meglehetősen sima volt ez a szezon. Számára ez egy fantasztikus eredmény."
Ferrari
Fernando Alonso: (2) "Gratulálok Sebastian (Vettelnek)! Az ő életkorában kétszeres világbajnoknak lenni, úgy ahogy ezt a szezont megcsinálta, mind az edzéseket, versenyeket és minden egyebet összevéve, igazán tökéletes, és nagyon megérdemelte a címet. A mi részünkről mást nem tudunk csinálni, mint próbálkozunk, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy a következő évben legyőzzük őt. Ma a legjobbunkat nyújtottuk, és közel voltunk ahhoz, hogy megnyerjük a versenyt. Tudjuk, hogy az edzésen a McLaren és a Red Bull mögött voltunk, de a versenyen, ahol különbözőképpen kopnak a gumik, sikerült kiaknáznunk néhány lehetőséget. Itt a többiek nagyon erősek voltak az első 5-6 körben, de utána sikerült fölzárkóznunk közvetlenül mögéjük. Ez a dobogós helyezés igen jó motiváció a számunkra az utolsó négy futamra. Szórakoztató verseny volt, amelyen a stratégia döntő fontosságú volt. Az előző futamoktól eltérően itt megvolt a sebességünk ahhoz, hogy a győzelemért küzdjünk. Koreában ismét megpróbáljuk, ahová emelt fővel mehetünk. Próbálkozni fogunk, próbálunk nyerni, vagy legalább a dobogón végezni."
Felipe Massa: (7) "Megint egy olyan verseny, amelyet rossz szájízzel fejezek be. Ma megvolt a sebességünk ahhoz, hogy a dobogón végezzünk, ahogy ezt Fernando meg is mutatta, de ehelyett én itt beszélhetek a hetedik helyemről. Nagyon szomorú. Az ütközésem (Lewis) Hamiltonnal? Az autóm kétségtelenül sérült az ütközéstől, amikor megnéztem a verseny végén, láttam, hogy a szárnyvéglapom hiányzik, és az padlólemez sem illeszkedett a bal oldalon, amit éreztem is az autó viselkedésén. Azt hiszem, a visszajátszás önmagáért beszél, küszködött a gumijaival, már majdnem teljesen mellé értem, amikor érthetetlen okból rám húzott, és ütköztünk. Magukra bízom, hogy ítélkezzenek... Nekem értelmetlenség erről többet mondanom. Ugyanakkor szeretnék gratulálni Sebastian Vettelnek, ő egy nagyszerű fickó, aki megérdemli a címét, és nagyon örülök a sikerének."
Red Bull
Sebastian Vettel: (3) "Sok ember már nagyon biztosra vette ezt a bajnoki címet, de fontos volt, hogy minket ne foglaljon le túlságosan ennek a gondolata. Ehelyett minden egyes lépésre koncentráltunk, mindenre, amit végül elértünk. Szeretném megköszönni minden férfinek és nőnek a milton keynes-i gyárban, hiszen nem csak mi dolgoztunk nagyon keményen, hanem ők is, a postahivataltól a tervezői irodán át a pályán lévő mérnöki irodáig hihetetlen erőfeszítéseket tettek. Nehéz belegondolni, hogy csak két autónk és két versenyzőnk van, és ezt a súlyt cipeljük a vállunkon minden pályán. Néha nem bánunk úgy az autókkal, ahogy kellene, de minden versenyhétvégén igyekszünk az utolsó cseppet is kipréselni belőlük. Elképesztő dolog, ami történt. Az volt a célunk, hogy idén is megnyerjük a bajnokságot, és ez már itt Japánban megtörtént, négy futammal a vége előtt. Nehéz ezt szavakba önteni, ugyanolyan zavarba ejtő, mint az első is volt. Sohasem gondoltam volna, hogy egy bajnokságot is fogok nyerni, ezért egészen elképesztő, hogy már a második is megvan. Sok szép emlékem van a Forma-1-ről a fiatal koromtól egészen mostanáig és szerencsésnek és áldottnak érzem magam, amiért átélhetem ezt a napot. Rengeteg izgatott embert láttunk ma a versenyzői parádén, és ez volt az utolsó gondolatom, mielőtt felvettem volna a sisakot. Egy versenyző számára már nem is lehetne ennél jobb. Süt a nap, és minden rajongó izgatottan várja, hogy mit fogsz csinálni - azt hiszem, ez az élet értelme. És azt, hogy itt sikerült begyűjtenem a bajnoki címet, nagyon nehéz szavakba önteni. Több mint fantasztikus. "
Mark Webber: (4) "Gratulálok Sebastiannak, kétszeres világbajnok lett, nagyon ó munkát végzett. A verseny összes előzése a boxkiállásoknál történt, nem pedig a pályán. Megelőztünk egy Ferrarit és egy McLaren, de végig nagyon szoros volt a csata mindannyiunk között. Kicsit összeértem Michael Schumacherrel, ami okozott némi sérülést az első szárnyamon, ráadásul pont a verseny egy fontos részén, amikor próbáltam átrágni magam a mezőnyön. A biztonsági autó nem a legjobbkor jött számomra, hiszen Fernando (Alonsót) vettem volna célba a kiállásoknál, de mivel összesűrűsödött a mezőny, ismét keresztül kellett volna mennem Michaelen, és ilyenkor nehéz az elévágás is. Végül elfogadható eredmény született. Jenson (Button) számára remekül alakult a verseny, sok szempontból ez a második hazai pályája, és Sebnek is gratulálok a címszerzéshez."
Mercedes
Michael Schumacher: (6) "Nagyon elégedett vagyok azzal, amit Suzukában elértünk. Maximálisan kihasználtuk az autó lehetőségeit, jó versenyt futottunk. A csapat kiváló munkát végzett egész hétvégén, megtaláltuk a szükséges teljesítményt, és meg is mutattuk azt a futamon. Szerintem többre nem számíthattunk volna, nem érhettünk volna el többet. A boxkiállások időzítése tökéletes volt, minden a terveknek megfelelően alakult. Gratulálok Sebastian (Vettelnek) és csapatának a kivételes idényéhez. Rendkívül megindító újra bajnoknak látni őt, ennek nagyon örülök, még kicsit büszke is vagyok."
Nico Rosberg: (10) "Elégedett vagyok a pontszerzéssel, jó móka volt a sok előzés. Az előzés szempontjából ez egyike a legnehezebb pályáknak, és mivel a mezőny végéről rajtoltam, nehéz feladatom volt. A futam előtt a 8-10. hely közé vágytam, és ez egy tűrhető eredmény, bár természetesen jobb lett volna kicsit előrébb végezni. Köszönöm az istálló kiváló taktikáját és a remek boxkiállásokat. A bonyolult hétvége után remélem, Koreában minden simábban fog alakulni, és a szokott helyekért küzdhetünk majd. Gratulálok, Sebastian, megérdemelted a vb-címet."
Sauber
Sergio Pérez: (8) "Nagyon boldog vagyok a csapat miatt, hogy sikerült itt Japánban pár pontot szereznünk. Különösen azért, mert tegnap volt némi technikai problémánk az időmérő alatt, ami miatt a 17. helyről voltam kénytelen rajtolni. De ma a gumistratégiánk nagyon jól működött, és a csapat is remek munkát végzett. Az autó formája is megfelelő volt. Keményen nyomtam, kihoztam a maximumot magamból. Fizikailag nagyon nehéz volt ma nekem, mert influenzától szenvedek, szóval teljesen elégedett vagyok azzal, hogy sikerült olyan pozícióban hazahoznom az autót, amivel még pár pontot is szereztünk."
Kamui Kobayashi: (13) "Trükkös versenyem volt. A rajtnál, amikor felengedtem a kuplungot, bekapcsolt a lefulladásgátló, és ez okozta azt, hogy rögtön öt pozíciót veszítettem. Próbáltam küzdeni a többi autóval, de az előzés itt nem volt egyszerű, ahogy tavaly sem. Utána, amikor kijött a Safety Car, az egy elég rossz pillanat volt a gumistratégiánkra nézve. A második boxkiállásomat a Safety Car-os fázis alatt csináltam meg, ekkor váltottunk a lágy gumikról a közepes keverékekre, amivel ki kellett bírnom a verseny végéig, ami még 29 kör volt. Az utolsó körökre annyira elhasználódtak, hogy képtelen voltam megvédeni a pozíciómat. Mindettől függetlenül, egy jó időmérőt futottam itt, és az autó is fejlődött a versenyre, így nincs más hátra, mint továbbra is keményen nyomni az utolsó futamokon. Nagyon büszke vagyok a japán közönségre, akik nagyon izgatottak a Forma-1 miatt. Nagyszerű közönség, és nekem ez érzelmileg egy nagyon felemelő nap volt."
Renault
Vitalij Petrov: (9) "A közepes keverékű gumival rajtoltunk, és mindent megtettem, hogy megtartsam a helyezésemet, mert a körülöttem lévők a lágyakon indultak. Eléggé kipörögtek a kerekeim, szóval ezekkel a gumikkal nagyon jónak számított a rajtom. Ha a lágyakon lettem volna, talán még pozíciókat is nyerek. A verseny alatt nehéz volt megítélni, hogyan is fog működni a stratégiánk, és az első két etapban nagy kihívást jelentett harcolni a lágy gumikon lévőkkel. Végső soron a célunk az volt, hogy a Force India előtt végezzünk, és ezt el is értük. Amikor a verseny vége felé feltettük a lágyakat, sokkal nagyobb tapadást éreztem: mosolyogtam, majd keményen odatettem magam. Megelőztem már nem is tudom, hány autót. Kár, hogy Sergio (Pérez) már túl messze volt előttünk. Most Koreába megyünk, ahol újra a legjobb tíz közé szeretnénk jutni."
Bruno Senna: (16) "Az én szemszögemből ez egy csalódást keltő verseny volt, miután olyan ígéretes helyről rajtolhattam. - Vitalij kicsit kiszorított a második kanyarban, ahonnan már nehéz volt visszazárkóznom. A verseny hátralévő részében elég sok gondom volt a forgalommal, és a gumijaim is nagyon gyorsan koptak. Azt hiszem, tanulhatunk ebből a hétvégéből. Tegnap az időmérő előtt keveset körözhettem, mégis eljutottam a Q3-ig, és a három nap alatt határozottan erősebbek voltunk itt, mint Szingapúrban. Remélem, Koreában visszatérek a pontszerzők közé."
Force India
Adrian Sutil: (11) "Őszintén szólva pechesnek érzem magam, amiért nem szereztünk pontot ma. A rajtom kitűnően sikerült, bár kissé el kellett vennem a lábam a gázpedálról (Kamui) Kobayashi gyenge startja miatt, ezért nem tudtam teljesen kamatoztatni az indulásomat. Az első körök után azonban már a Renault-t előtt jártam, erős iramot mentem. Úgy vélem, a Safety Car ártott a versenyemnek, mivel épp a beküldése előtti körben mentem be a depóba, így pozíciót vesztettem. Háromkiállásos stratégiát dolgoztunk ki a nagy gumikopás következtében. Egy darabig úgy látszott, elérhető a 9. hely, de végül kikaptunk a két kiálláson lévő autóktól, amelyek a lágy abroncsok előnyét élvezték a végén."
Paul di Resta: (12) "Bámulatosan rajtoltam, a külső íven négy pozíciót javítottam, mindkét Renault-t, és Kobayashit is megelőztem. Felvettem egy jó tempót, de a biztonsági autó tönkretette a stratégiánkat, amikor a leggyorsabb iramot diktáltuk a versenyen, és fontos lett volna előnyt kiépíteni. Ez segített a két kiállást választó autóknak, melyek utolértek bennünket az utolsó körökben. Nehéz volt védekezni ellenük. Tudjuk, hogy éles csatára van kilátás a körülöttünk lévő csapatokkal az utolsó négy viadalon. A Sauber ütőképesnek tűnt itt, és úgy látszik, a Renault szintén visszanyerte a formáját. Koreában megpróbálunk visszavágni."
Williams
Pastor Maldonado: (14) "Nehéz volt a rajtunk az elsődleges gumikon, és ez a választás az első etapban eléggé megbosszulta magát. A második kiállásnál átváltottunk az opciósakra, ami jelentősen feljavította a tempónkat. Ezt követően egészen következetesek voltunk. A verseny vége felé már nagyon jó iramot diktáltunk, talán egész hétvége alatt akkor voltunk a leggyorsabbak, azonban ekkor már túl késő volt, hiszen az első körökben elveszítettük a lehetőséget egy jobb pozíció elérésére. Minden tőlem telhetőt megtettem ma, de ez sem volt elég."
Rubens Barrichello: (17) "A rajt után minden a mi ízlésünk szerint alakult, de aztán beküldték a biztonsági autót, ami nagyon rossz időzítés volt számunkra. Ez összehúzta a mezőnyt, mi pedig a rossz gumikon szenvedtünk a verseny végén, amellyel túl lassúak voltunk."
Toro Rosso
Jaime Alguersuari: (15) "Többé-kevésbé ugyanazon a stratégián voltam, mint (Sergio) Pérez, holott úgy nézett ki, hogy ő egy másodperccel gyorsabb nálam körönként. Képtelen voltam őt megelőzni, mivel elértem a fordulatszám maximumát, így nem volt meg az extra sebességem ahhoz, hogy megelőzzem őt. Mindennek a tetejébe még a leszorítóerőmet is elveszítettem, mivel az előttem lévőket üldöztem. Nem emlékszem arra, legutóbb mikor volt ennyire nehéz egy versenyen előzni, mint itt. Mindig a maximumomat nyújtom, de ma nem voltunk formában. Remélem Koreában sikerül visszavágnunk, és ismét harcban leszünk a Sauberrel a pontokért."
Sébastien Buemi: (-) "Nagyon jól rajtoltam, és sikerült öt autót is megelőznöm, és feljöttem a 11. helyre. Az első boxkiállásom előtt még a 10. helyen is autóztam. Amikor a kerékcsere után kijöttem a boxból, rögtön valami vibrációt éreztem az első kanyarban, és láttam, hogy a jobb első kerekem elmozdult a helyéről. A kerékcserémnél nem rögzítették megfelelően. Nem vagyok benne biztos, hogy miért történt ez, mindenesetre a 4-es kanyarban kiálltam. Nem volt lehetőségem arra, hogy visszavigyem az autót a boxutcába, így a versenyem befejeződött. Ez sajnálatos, mivel erősnek tűntünk, és egy jó versennyel pontokat tudtunk volna szerezni."
Lotus
Heikki Kovalainen: (18) "Micsoda remek verseny az egész csapatnak! Elképesztően jó rajtot vettem, nem pörögtek ki a kerekeim, tökéletesen engedtem ki a kuplungot, így sok autót sikerült megelőznöm, és rögtön a 14. helyen találtam magam. Úgy tűnt, mintha mindenki más hátrafelé haladna. Hallottam is a mérnökeimet nevetni, és hirtelen valaki azt mondta, hogy milyen brilliánsat is rajtoltam. Ekkor azt gondoltam: 'Nem! Ne foglalkozzak ezzel most, arra van szükségem, hogy koncentráljak a futam hátralévő részére'. Ezek után az első etapunk jól sikerült. Az autó nagyon jól működött a lágy gumikon, és a boxkiállás is remekül ment. Ezután jött a Safety Car-os fázis, ami teljesen összerázta a mezőnyt. Innentől kezdve a végéig Jarnóval együtt haladtunk, és egészen a leintésig előtte maradtam. Az autónak jó volt a balansza egész hétvégén, még a közepes keveréken is képes voltam keményen nyomni, és attól függetlenül, hogy a Virginek kicsit feltartottak, valamint a HRT-k, miközben kék zászlóztak nekik, képes voltam Jarnót magam mögött tartani, aki itt mindig gyors volt. Nagyszerű érzés. Ugyancsak elégedettségre ad okot, hogy a szezonban ez volt az első alkalom, hogy nem kaptunk kék zászlót. Akárhányszor lengetik nekünk a kék zászlót, lelassítják vele a saját versenyünket. Most megláthattuk, hogy képes az autónk a fejlődésre, ahogy az egész csapat is. Rendben, a Safety Car segített nekünk egy kicsit, de emellett arra is szükségünk volt, hogy jó helyen legyünk, ami előnyt biztosít a számunkra, ha bármi történik a versenyen. Ma ezt tettük. Kitűnő nap."
Jarno Trulli: (19) "Jó napom volt ma. Nem rajtoltam túl jól, egy részről a startom ugyan nem volt tökéletes, de másrészről képes voltam néhány szép előzésre, és behoztam a lemaradást. Néhány körrel később azt éreztem, hogy valami probléma van a sebességváltómmal, ami le is lassított. De rendbejött minden, és nagyjából ekkor a Safety Car is a pályára jött. Sikerült felzárkóznom Heikki mögé, és így egy jó versenyt futottunk mindketten a futam végéig. Ez az egész csapatnak egy elég erős eredmény. Befejeztük az összes körünket a versenyen, és ugyan nem ez tűnik a legfontosabbnak akkor, amikor mások épp világbajnokságot nyernek előttünk, megmutatta, hogy mi is képesek vagyunk fejlődni. Nagyon büszke vagyok mindenkire itt a csapatból és a gyárban, hogy ilyen jó pozícióban sikerült végeznünk Japánban, és várjuk a következő futamot Koreában."
Virgin
Timo Glock: (20) "Jól rajtoltam, kívülre kerültem, és próbáltam Jérome-ot megelőzni az első két kanyar első részeim. Majdnem nekiütköztem (Jarno) Trullinak, ő kiszorított, aminek következtében én kifutottam a fűre. Szerencsétlen módon nem tudtam a pályán maradni, így ismét pozíciót veszítettem, és Jérome mögé kerültem. Az első etapban mögötte ragadtam, ami romboló hatással volt a gumijaimra az első 5-6 körben, ugyanis egy kicsit gyorsabb voltam nála, majd ő kezdett elhúzni tőlem. Korán kimentünk kereket cserélni, de a jobb hátsó kerékkel nem stimmelt valami, így 4-5 másodpercet veszítettem, valamint pozíciót (Daniel) Ricciardóval szemben, ekkor Jérome képes volt nagyon elhúzni tőlem. Azután bejött a Safety Car, és mi háromkiállásos taktikára, valamint keményebb gumikra váltottunk. Sikerült visszakerülnöm Jérome elé, de a végén elég nehéz volt a kék zászlók miatt, és így volt néhány keményebb pillanatom is. Mindettől függetlenül végül sikerült mindkét autót probléma nélkül hazahoznunk, és mindent ki is hoztunk belőlük. Előre nézek Koreára, de mindenképp utána kell járnunk a beállításnak ismét, ami ugyan rendben volt, de nem volt varázslatos."
Jérome d'Ambrosio: (21) "Azt hiszem, ez egy jó verseny volt. Jó rajtot vettem, és a versenyem első része is jól telt. Abban nem vagyok teljesen biztos, hogy a legjobb gumistratégiát választottuk., mivel Timóval szemben el is veszítettem a pozíciómat a boxkiállásom során, ami sajnálatos. Aztán visszazárkóztam rá, majd jót küzdöttünk egymással, de végül képes volt maga mögött tartani a végéig. Ez egy pozitív hétvége volt a számomra, és ezzel boldog vagyok."
Hispania
Daniel Ricciardo: (22) "A verseny elég jól ment, köszönhetően a tegnapi sebességünknek. Boldognak kell lennünk, mivel a Virginek mögött csupán néhány tizeddel maradtunk le. Egy esetben előttük voltam, de a Safety Car nem segített nekünk. Amikor bejött, az idő nem igazán volt alkalmas a számunkra. Ettől függetlenül elégedett vagyok a mutatott formánkkal, és személyesen azzal is, ahogy vezettem, és nem hinném, hogy ennél sokkal többet tudtam volna csinálni. Az autó jó volt, minden etapban hangoltunk rajta valamit, ami segített a fejlődésben. Boldog vagyok a csapat miatt, mert ez egy erős verseny volt a számunkra. Az utóbbi futamokon sokat is fejlesztettünk. Mivel az első körökben incidensekbe keveredtünk, elégedett vagyok, hogy sikerült egy tiszta futamot teljesítenem."
Vitantonio Liuzzi: (23) "Nagyon nehéz verseny volt, ahol minden körben megfizettük a pénteki és szombati nap következményeinek az árát. Úgy kezdtük meg a versenyt, hogy egy kicsit vakon választottunk beállításokat. Erős gumikopástól szenvedtünk a hátsó kerekeken, főleg a bal hátsón, így nem tudtam kellő mennyiségű kört menni egyik szett abroncson sem. Az elején nem volt olyan rossz, és képes voltam az előttem levőkkel küzdeni, de pár körrel később ki kellett mennem a boxba. Kemény küzdelem volt, és az, hogy sikerült beérnem a célba, a legpozitívabb momentuma volt a napnak."
|