2011.06.11. 17:34
Ferrari
Fernando Alonso: (De: 2., Du: 1.) "Mint pénteken általában, a köridők most sem jelentenek sokat, hiszen nem tudjuk, a többiek milyen programot futottak, de különösképpen azért, mert esőt jósolnak vasárnapra: így a ma gyűjtött adatoknak lehet, hogy nem sok hasznát fogjuk venni. A tervek szerint haladtunk, kipróbáltuk a különböző gumikeverékeket, és néhány aerodinamikai megoldást. Ez egyértelműen a jobb péntekeink egyike volt. Nem történik meg gyakran, hogy az első öt között láthatjuk az autóinkat. Bár igaz, hogy Monacóban is gyorsak voltunk csütörtökön, és szombat délelőtt is, de a kvalifikáción mégis kilenc tizedmásodperces hátrányunk volt a Red Bullhoz képest. Ez történik, amikor megmutatják a valódi potenciáljukat, és emiatt továbbra is ők a legfőbb riválisaink, a McLarennel és a Mercedesszel karöltve, akik itt szintén nagyon erősnek tűnnek. Láthattunk néhány balesetet, melyek bizonyára akkor történtek, amikor a versenyzők hosszú etapokat futottak. Nehéz ilyen körülmények között vezetni, ráadásul három-négy olyan hely is van a pályán, ahol a legapróbb hiba után is a falban végzed. Sejtésem szerint a versenyen a biztonsági autó nagy szerepet fog játszani. Úgy tűnik, hogy a lágy keverék illik az autónkhoz, akárcsak az új közepes gumi, ami Valenciában fog debütálni, és amin jól éreztem magam, noha csak öt kört teljesítettem velük. Ez a pálya lehetővé teszi, hogy jobban kihasználjuk a DRS-t, mint máshol: a 10-es és a 12-es kanyar között, valamint a célegyenesben jól fog működni a versenyen. Sajnos a piros zászlók hátráltattak a szuperlágyakon futott etapjaimban, és végül módosítanunk kellett a programunkat, hogy a két autón különböző benzinmennyiséggel futva a lehető legtöbb adatot gyűjtsük össze."
Felipe Massa: (De: 4., Du: 3.) "Jó nap volt, talán a legjobb péntek az idény kezdete óta. Az autó versenyképesnek tűnik, és a balansz sem volt rossz, figyelembe véve, hogy ez az első gyakorlási nap. Persze ez még csak péntek, így nehéz tiszta képet kapni a helyzetről, részben azért, mert nem tudhatjuk, hogy az ellenfeleink mivel próbálkoztak, de egészen elégedett vagyok. Sajnos a piros zászlók miatt nem tudtam úgy használni a szuperlágyakat, ahogy szerettem volna, így a hosszú etapokra koncentráltam, megfelelő üzemanyaggal a fedélzeten. A tény, hogy a pálya két pontján is használhatjuk a mozgatható hátsó szárnyat, határozottan segít az előzésekben. A gumik jól működnek, és a kopás sem túlságosan nagy, ezért nem gondolom, hogy olyan sok kiállást fogunk látni a versenyen. Azonban számításba kell vennünk, hogy nagy esély van az esőre vasárnap, így könnyen nedves versenyünk lehet."
Red Bull
Sebastian Vettel: (De: 16., Du: 2.) "Délelőtt balesetem volt. Az autó hátulja megcsúszott, de mire elértem a falat, már elég lassan mentem, így az ütközés elég enyhe volt. Nem esett nagy kár az autón, így meg tudtuk javítani, hogy kijöhessek vele délután. A McLaren és a Ferrari erősnek tűnik, habár még nem láttam minden időeredményt az edzésről. Elégedett vagyok az autó balanszával és a teljesítménnyel, szóval majd meglátjuk. Ez egy különleges pálya, a rázókövek és a sikánok elég rázósak, de én kedvelem. A célunk a győzelem, de még hosszú a hétvége, és sok minden történhet. Bármi is történjen, fontos lesz célba érkezni, és a legjobbunkat nyújtani. "
Mark Webber: (De: 12., Du: 7.) "Némileg hátráltattak minket a piros zászlók a második edzés végén, lehetett volna simább is a befejezés, de így sem volt túl rossz. Különböző üzemanyagmennyiségeket próbáltunk ki ma, már csak apró lépésekben jobbá kell tennünk az autót. Nagyon trükkös ez a pálya, és talán az időjárás változása is közbeszólhat még a következő 24 órában."
McLaren
Lewis Hamilton: (De.: 6., Du.: 3.) "Nagyon jó edzés volt, pozitív napot zártam. A második tréningen az egyik balesetből származó valamilyen törmelék defektet okozott nekem, amint kihajtottam a boxból, éreztem, hogy csúszkál az autó hátulja. Mindazonáltal teljesítettük sok elem tesztelését. Még keresem a megfelelő balanszot, de nem vagyok biztos benne, hogy milyen irányba induljak el az autó beállításaival, ezért este leülök a mérnökeimmel kielemezni a helyzetet. A hosszú etapos tempónk meglehetősen jónak tűnik, és szorosnak ígérkezik a helyzet köztünk és a Red Bull, valamint a Ferrari között. Dolgozunk az időmérőre, hogy helyesen állítsuk be a kocsit. Meglepő ennyi balesetet látni itt, azonban ez a pálya annyira nehéz és csúszós, hogy néhányan elhasaltak rajta. Mindnyájan kutatjuk az autó határait, és nem szabad lehordani másokat az igyekezetükért. Nincs mód a hibára egy ilyen helyszínen, és sajnos páran megfizettek érte. De holnap visszavágnak."
Jenson Button: (De.:5., Du.: 4.) "Nagyon nehéz hatékony beállításokat találni ilyen sok piros zászlós megszakítás esetén. A pálya nagyon kemény: egy rázókő rossz használatával a falban lehet kikötni. Ugyanakkor csináltunk pár etapot sok benzinnel az opciós gumikon, fontos volt, hogy sokat körözzünk a szuperlágy abroncsokon. Csupa hasznos információt gyűjtöttünk, és bízom benne, hogy javíthatunk a balanszon alacsony üzemanyagszint mellett. Nem mentünk a szuperlágy keveréken kevés benzinnel a két piros zászló miatt, csak feltankoltuk az autót a végén. Örömteli, hogy jónak érzem magas üzemanyagszinttel. A Red Bullok gyorsak, a Ferrarik, a Mercedesek és mi szintúgy. Úgy gondolom, szorosabb csata lesz, mint az elmúlt versenyeken."
Force India
Paul Di Resta: (De.: 8., Du.: 6.) "A mai nap arról szólt, hogy hozzászokjak a pályához, és felvegyem a tempót. Elég alacsony volt a tapadás az első szabadedzésen, koszos volt az aszfalt, de délutánra kicsit javultak a körülmények. Változtattunk néhány dolgot az autón, a hasmagasságot és a balanszot, és úgy érzem, pozitív irányba indultunk el. További gyorsulásra számítunk, de elégedett vagyok a fejlődéssel, amit ma végrehajtottunk."
Adrian Sutil: (Du.: 11.) "Elég sok munkát kellett ma délután elvégeznem, így sajnálatos, hogy annyi időt elvesztettünk. Keményen nyomtan a szuperlágy gumikon, és a 7-es kanyar kijáratánál lekoccoltam a falat. Ez okozott némi kárt a felfüggesztésben, ezért le kellett parkolnom az autót. Ennek ellenére úgy gondolom, jó az autó balansza, és elég versenyképesnek tűnünk ezen a hétvégén. Sok dolgunk akad holnap délelőtt, mert elszalasztottam a hosszabb etapokat ma, és nem túl sok kört tettem meg a szuperlágy abroncsokon, de biztos vagyok benne, hogy jó hétvégénk lehet."
Nico Hülkenberg: (De.: 10.) "Nagyszerű, hogy volt egy extra szett gumi, ami a rendelkezésünkre állt ma - a közepes keverék - jól és következetesen működtek. Azután egy szett lágy gumit használtam, amely jónak tűnt, nem mutatta jelét szemcsésedésnek. Az autó eléggé egyben volt, jó volt a balansz az új, közepes leszorítóerejű szárnyakkal, és úgy vélem, erősen kezdtük a hétvégét."
Renault
Vitalij Petrov: (De.: 14., Du.: 8.) "Frusztrált, hogy nem túl sok kört tettem meg az első szabadedzés alatt. Kezdődött azzal, hogy a rádiómat meg kellett javítani, aztán ki kellett cserélni a gázpedált. A pályán a piros zászlók még jobban korlátozták az időmet, azonban sikerült néhány jó kört futnom a második edzés alatt, és a szuperlágy gumikon jó volt a tapadás. Elégedett voltam a második edzéssel, mivel mindent végrehajtottunk, amit elterveztünk. Megtaláltuk az autó helyes balanszát, és mentünk néhány hosszabb etapot, így mindent egybevetve úgy gondolom, kielégítő nap volt. Egy dolgot kell megfontolnunk, hogy a pálya javulhat a hétvége folyamán, ezért a dolgok megváltozhatnak a következő egy vagy két napban."
Nick Heidfeld: (De.:9., Du.: 9.) "Elfoglalt pénteki nap volt, de részünkről semmi gond nem volt. Lehetőségünk volt mindkét keverékű gumit kiértékelni, és ezen a téren nem is ért minket meglepetés, de még javítanunk kell az autó balanszán, amikor a lágyabb keverék van fent. Továbbá úgy tűnt, az új hátsó szárny és a DRS jól teljesít. Az egyetlen negatívum, hogy a piros zászlók miatt nem tudtam hosszú etapokat menni ma délután. Annak ellenére, hogy a pálya javult délelőtt óta, csúszós maradt, és néhányakat meg is tréfáltak a körülmények. Végezetül, a következő két nap jobb kell, hogy legyen, számítunk némi esőre, szóval rugalmasnak kell maradnunk a hétvége folyamán. Jó volt látni a sok rajongót pénteken - majdnem olyannak tűnt, mint egy versenynap."
Williams
Rubens Barrichello: (De.: 7., Du.: 10.) "Kiválóan dolgozott ma a csapat, sok mindent kellett átzongoráznunk, ezért megosztottuk a tesztprogramot köztem és Pastor autója között. Mindenki szépen teljesített, hogy végezzünk, így most sok információt böngészhetünk át, aminek örülök. Látszólag jobb formában vagyunk itt, ami talán néhány pozíciónyi javulásban mutatkozhat meg a hétvégén. Továbbra is keményen kell dolgoznunk, hogy bejussunk holnap a Q3-ba, de szerintem sikerülhet."
Pastor Maldonado: (De.:17., Du.: 12.) "Sikeres nap volt, bár akadt némi probléma az autómmal délelőtt, ami miatt nem tudtam használni az elsődleges keveréket, csupán a közepes keverékű gumikat. A délutánunk jobban alakult, erősnek tűnik a tempónk, még hosszú távon is. Minden rendben van, meglátjuk, mire jutunk a kvalifikáción."
Toro Rosso
Sébastien Buemi: (Du.: 13.) "Jó újra az autóban ülni, mert Spanyolország és Monaco rögtön egymás után volt, és utána hosszú szünetnek tűnt, mire újra versenyezhetünk. Nem mentem ma délelőtt, ami rendben van, de ezáltal még fontosabb a délután. Jól ment, és bepillantást nyertünk a gumik, köztük a közepes keverék működésébe is, amelyet a két hét múlva esedékes Valenciára teszteltünk. Sok kört tettem meg, ami pozitív, főleg, hogy trükkös volt az edzés, mivel néhány autó elhagyta a pályát. Természetesen alacsony leszorítóerővel mentünk ezen a pályán, és jól megértettük, hogyan működnek a szárnyak. Nagyon jó alacsony leszorítóerővel és magas csúcssebességgel vezetni az autót, izgalmas. Ez a pálya mindig megterhelő a fékek számára, úgyhogy ma keményen használtuk őket, és most elemeznünk kell az adatokat, hogy lássuk, a megfelelő hűtési számításokat végeztük-e."
Jaime Alguersuari: (De.:13., Du.: 14.) "Úgy érzem, előreléptem az autó megértése terén, mivel az elmúlt versenyeken szenvedtem egy kicsit, szóval ez egy pozitív aspektusa a mai napnak. Még mindig küszködök egy kicsit a gumikkal, hogy megfelelően működjenek egy gyors kör alatt, úgyhogy ezen dolgoznunk kell, akkor is, ha ez kissé nehézkes lesz holnap délelőtt, mivel esőt jósolnak. Másrészről nagyon elégedett voltam a hosszú távú versenyszimulációval, mert az autó sokkal egyenletesebben teljesített, mint korábban. Például a hátsó gumik kopása nem tűnt túl nagy problémának. Ami a fékeket illeti, jobb érzéseim vannak velük kapcsolatban itt, mint Monacóban, szóval összességében úgy gondolom, fejlődünk."
Daniel Ricciardo: (De.: 15.) "Tavaly kilátogattam a versenyre, de ez az első alkalom, hogy a pályán is jártam. Lenyűgöző, és sétálni a pályán, vagy a szimulátoron vezetni , nem ad valós benyomást arról, mennyire jó itt. Tényleg jobb, mint amire számítottam. Imádok kigördülni a pályára, birtokba venni azt, és használni a rázóköveket. Megközelíteni a falakat megadja a versenyzőnek azt az érzetet, hogy tényleg uralja és irányítja az autót, ami jó móka. Szóval nagyon élvezetes edzés volt. Kissé más programot futottam a korábbi versenyekhez képest. Kimentem, tettem pár bemelegítő kört, mint mindig, aztán a végén futottam egy hosszabb etapot, még úgy is, hogy közben módosítanunk kellett kicsit a tervet a piros zászló miatt. Ez volt a legtöbb, 19 kör, amit valaha egyhuzamban megtettem egy forma-1-es autóval. Jó volt megtapasztalni a Toro Rossót első alkalommal versenyhez hasonló körülmények között. Annak ellenére, hogy a pálya nagyon koszos volt az első két menetnél, tanultam valamennyit a gumik viselkedéséről. A lágyon kívül kipróbálhattam a Pirelli közepes abroncsait, amelyeket azért kaptuk, hogy Valenciára teszteljük. Csak egy rövid időre tettük fel, elég jónak bizonyult a tapadásuk, és biztos vagyok benne, hogy jó lesz rajtuk versenyezni Valenciában."
Sauber
Kamui Kobayashi: (De.: 20., Du.: 15.) "Elég zsúfolt volt a mai programunk. Délelőtt nagyon nehéz volt vezetni, mert rendkívül csúszós volt a pálya. Nehezen tudtam megítélni az autó balanszát az új gumikon, amelyeket tesztelésre kaptunk. Ennek ellenére próbáltam különböző leszorítóerővel menni, és dolgoztam a beállításokon. A délutáni edzésre javult az autó, de aztán hibáztam, amikor a szuperlágy abroncsokon gyors kört próbáltam futni, így nekiütköztem a falnak. Kétségkívül az én hibám volt. Az új, átmeneti csapattársamat tekintve, jól ismerem Pedrót tavalyról, és megpróbálok segíteni neki a hétvége folyamán. Sergio (Péreznek) mihamarabbi teljes gyógyulást kívánok."
Pedro de la Rosa: ( Du.: 18.) "Mindenekelőtt remélem, Sergio hamar rendbe jön. Váratlanul ért, hogy beüljek ma az autóba. Sok mindent kellett előkészíteni nekem, de szerencsére tudtunk egy jó etapot futni. Természetesen sokat kell tanulnom a 2011-es autóról, de a legfontosabb dolog most, hogy komfortosan érezzem magam az ülésben és a pedálokkal. Mindamellett úgy érzem, kész vagyok, és csak egy kis időre van szükségem az autóban."
Lotus
Jarno Trulli: (De.: 18., Du.: 16.) "Jó pénteki nap volt számunkra a mai. Egész nap jól mentünk, problémák nélkül, túljutottunk a gumik értékelésén, és mindkét keveréken sokat futottunk. A tapadás alacsony volt a koszos pálya miatt, ahogyan azt vártuk, és a nap folyamán egyre javult, de ha eső jön, úgy gondolom, mindenki számára kemény lesz a hétvége további része."
Heikki Kovalainen: (De.:19., Du.: 17.) "Összességében meglehetősen elégedett vagyok, de elég furcsa nap volt. Délelőtt a korai etapok során úgy éreztem, a balansz és az autó teljesítménye szempontjából ez az egyik legnehezebb péntek idén, de ahogy egyre több kört futottunk, fejlődtünk a fékek és a beállítások terén, ezért úgy gondolom, nagyjából azt hoztuk ki a nap végére a programunkból, amit akartunk."
Mercedes
Nico Rosberg: (De: 1., Du: 19.) "Pozitívan indult a hétvége, és úgy tűnik, sikerült némi fejlődést tennünk a versenytempónkat illetően. Kényelmesen éreztem magam az autóban, és a megszakítások ellenére is sok kört teljesítettünk, ami nagyszerű. A gumik eléggé tartósak, érdekes lesz figyelni az összehasonlítást, amikor majd alacsonyabb üzemanyagszinttel megyünk. Összességében meglehetősen boldog vagyok."
Michael Schumacher: (De:3., Du: 20.) "Rengeteg feladatot elvégeztünk ma. Nyilvánvaló, hogy nem futottunk mért kört alacsony üzemanyaggal, végig a teletankolt autóval dolgoztunk, mivel a piros zászlók lerövidítették a programunkat. Ezért vagyunk a délelőttihez képest a táblázat ellentétes végén. Az első edzés bátorító kezdés volt számunkra egy olyan hétvégén, amivel kapcsolatban nem támasztottunk különösebben nagy elvárásokat. Most összeülünk, hogy kielemezzük a teljesítményünket, és reméljük, holnap ismét egy lelkesítő nap következik. "
Virgin
Timo Glock: (De: 23., Du: 21.) "Elég nagy baleseteső volt ma, ami némileg a mi programunkat is összekavarta, különösen a második edzésen. Délelőtt próbáltuk kiértékelni a leszorítóerőt, és úgy gondolom, elég adatot gyűjtöttünk ahhoz, hogy egy tűrhető beállítást dolgozzunk ki a hétvégére. A második edzés arról szólt, hogy megfigyeljük, hogyan viselkednek a gumik a hosszú etapokon. Sajnos a piros zászlók miatt nem voltunk képesek teljesíteni a tervezett távot, és sietnem kellett, hogy legalább egyszer kipróbálhassam a szuperlágyakat. Úgy tűnik, az időjárás is ki fogja venni a részét az eseményekből, ami érdekes lehet a hétvége szempontjából. Izgalmas versenyre számíthatunk."
Jérome d'Ambrosio: (De: 21., Du: 24.) "Jól indult a napom. Kényelmesen éreztem magam az autóban, és igazán élvezem a vezetést itt. De aztán elkövettem egy hibát a 3-as kanyarban, ami miatt kénytelen voltam szélesen venni a 4-es kanyart a rázókövön. Nem tudtam befordulni, így a falban végeztem. Kár, hogy így kellett befejeznem a napot, de elégedett voltam az autó viselkedésével, és bízom benne, hogy holnap visszavághatunk. Csak a csapatot sajnálom igazán, mivel a srácoknak így sok dolguk lesz éjszaka."
HRT
Vitantonio Liuzzi: (De.: 22., Du.: 22.) "Összességében nem volt rossz a mai nap. Sok mindent teszteltünk: az aerodinamikai újításokat, az új kipufogót, az új "Montreal" hátsó szárnyat. Úgy éreztük, javítottunk az autó balanszán és a sebességén egy kicsit, most a kipufogórendszeren kell dolgoznunk. Örülök, hogy újabb lépést tettünk előre a legközelebbi riválisainkkal vívott harcban, és úgy gondolom, érdekes lesz a holnapi időmérő. Élveztem a hosszú etapokat ma, és úgy tűnik, az autó jobb a versenyben, mint a kvalifikáción. Összességében pozitívan állhatunk a hétvége további részének elébe."
Narain Kartikeyan: (De.: 24., Du.: 23.) "Ma számos új elem volt az autónkon: a diffúzor és a hátsó szárny, amelyet többek közt kimondottan erre a pályára készítettünk, így ezt kell tökéletesítenünk, de ez egy pozitív előrelépés. Jó balanszot és tapadást kell találnunk holnapra, mivel itt az embernek spórolnia kell a gumikkal, a pálya eszi a hátsó gumikat, úgyhogy óvatosnak kell lennünk, és dolgoznunk kell ezen. Holnap várnunk kell, hogy meglássuk, milyenek lesznek az időjárási körülmények, és reménykedünk, hogy fejlődünk."
|