2010.09.10. 19:19
Red Bull
Sebastian Vettel: (1) "Ez meglehetősen jó nap volt. Még csak péntek volt, úgyhogy az időeredmények változatosak, és nem ismerhetjük az üzemanyagszinteket sem, de így is bizakodó vagyok. Úgy tűnik, erősebb pozícióban vagyunk itt, mint egy évvel ezelőtt. Idén senki nem használ KERS-t, ami segít nekünk. Türelmesen ki kell várnunk, hogy holnap fény derüljön mindenkinek a valódi tempójára. A McLaren rendkívül gyors, de néhányszor ki is csúsztak, úgyhogy nem tudom, mennyire volt tiszta a délutánjuk. A második edzésen a Ferrari is jónak tűnt, a küzdelem tehát szoros lesz. Ez rövid kör, sok rövid egyenessel és nem túl sok kanyarral, ezért az autókat kevés fogja elválasztani egymástól."
Mark Webber: (6) "A második edzésen leesett a víznyomás, ezért le kellett parkolnom az autómat, amivel vesztettünk némi időt, de így is hasznos információkat gyűjtöttünk ma. Az autónk egész jól megy. Nekem még találnom kell valamennyit a köridőben, az autó azonban szépen működik, úgyhogy elégedett vagyok. Meglátjuk, holnap hogyan fogunk állni, de labdába rúghatunk az élen, ami örömteli. A Ferrari is erősnek tűnik."
Ferrari
Fernando Alonso: (2) "Elégedett vagyok a mai két szabadedzésen látottak alapján. Különböző aerodinamikai konfigurációkat próbáltunk ki, most pedig részletesen meg kell vizsgálnunk a kapott adatokat, hogy a megfelelő döntéseket hozhassuk meg holnapra és vasárnapra. Ez a pálya nagyon alacsony aerodinamikai leszorítóerőt kíván, de meg kell találni a helyes kompromisszumot, főleg abban a tekintetben, hogy ne áldozzuk fel a fékezés alatti stabilitást: igaz, hogy a csúcssebesség fontos, de ez még nem minden. A két edzés között végrehajtottunk néhány módosítást az autón, ami úgy tűnik, jó irányba mozdított el minket, de nem szabad elfelejtenünk, hogy változó üzemanyagszinttel futottunk. Korábban már láthattuk, hogy a pénteki eredmények gyakran borulnak szombaton, ezért semmiképpen sem szeretnék jóslatokba bocsátkozni. Saját magunkra kell fókuszálnunk, a tőlünk telhető legjobb teljesítményt kell nyújtanunk az időmérőn, és különösen vasárnap, a versenyen. Nem lesz egyszerű, mivel a Red Bull megint nagyon versenyképesnek bizonyult, és a McLaren is erősnek tűnik, a várakozásoknak megfelelően."
Felipe Massa: (3) "A második edzés végén megpróbáltam utánozni Kimit, és raliztam egy kicsit... a viccet félretéve nagyon szerencsés voltam, amikor elhagytam a pályát. Éppen a legjobb köridőmet futottam, amikor a Parabolicánál Michael mögött találtam magam, és lesodródtam: rajta tartottam a lábam a gázpedálon, abban a reményben, hogy elkerülöm a korlátot, ami sikerült is, így azonnal kijöttem a boxba. Sajnos az autó egy kicsit megsérült, így a programunk utolsó részét már nem tudtam teljesíteni. Ennek ellenére összességében jó napot zártunk, folyamatosan javultunk. Rengeteg munkán kellett átrágnunk magunkat, és az elején szenvedtünk is egy kicsit, de aztán találtunk egy jó beállítást, így végül meglehetősen elégedett vagyok az autóval. Sokat tanultunk az F10 kezelhetőségéről, és elég sok kielemezni való adatunk van, amelyek segítségével a lehető legjobban felkészülhetünk egy olyan jelentőségű eseményre, mint a Scuderia hazai versenye."
McLaren
Lewis Hamilton: (4) "Két eredményes edzésen vagyunk túl. Délelőtt, az első edzésen a nagy leszorítóerős csomagot használtuk, és erősnek éreztem az autót, de az egyenesekben nem volt olyan gyors, mint amit megszoktunk itt. A második tréningen más aero-csomaggal mentem, mint Jenson, a kis leszorítóerőt termelő szárnyat használtam F-csatorna nélkül. Este átnézzük az adatokat, hogy lássuk, melyik a jobb. Mindkét konfiguráció gyorsnak bizonyult, szóval nem vagyunk rossz helyzetben. Meglehetősen hasonlónak éreztem a kétfajta csomagot, az egyik lassabb az egyenesekben, de gyorsabb a kanyarokban, a másik pedig gyorsabb az egyenesekben, de lassabb a kanyarokban, és egy teljes körön keresztül többé-kevésbé kiegyenlítik egymást. Mint mondtam, még nem döntöttük el, melyiket használjuk holnap, meg kell néznünk, melyik működhet jobban magas üzemanyagszinttel, és melyikben bújik meg több rejtett potenciál. Ma este meghozzuk a döntést. Hogy miként rongáltam meg délután az első szárny véglapját, azt mostanáig nem tudom, talán megütöttem az egyik kerékvetőn, de könnyedén megjavítottuk, ezért nem okozott problémát."
Jenson Button: (5) "Lewis és én a leszorítóerő különböző szintjeit hasonlítottuk ma össze, adatokat gyűjtöttünk, hogy lássuk, melyik működik itt jobban. Én egész nap az F-csatorna és a meredek szárnyállás mellett maradtam, és viszonylag elégedett voltam. Kiválóan indult számomra a nap, de amikor megváltoztattunk néhány dolgot, egy hajszállal elégedetlenebb lettem az autóval. Összességében azonban jól működik - kell néhány módosítás, hogy teljesen boldog legyek vele, de ezek inkább csak apróságok, mint jelentős változtatások. Rengeteg adat áll a rendelkezésünkre, ezért zsúfolt este elé nézünk. Mindkét csomaggal elég versenyképesek vagyunk, ami pozitívum, mivel azt jelenti, hogy hatékonyan működik az autónk. A mechanikai csomagja nagyon erős, csak el kell döntenünk, mekkora leszorítóerő az ideális. A csapat rendkívül nyitott a versenyzők döntéseire, Lewis és én is szabadon megválaszthatjuk, melyik csomagot érezzük megfelelőnek, de nem egyedül döntünk, hanem a mérnökeinkkel és a csapatvezetéssel összhangban."
Williams
Rubens Barrichello: (7) "Ahogy mindenki számára nyilvánvaló lehetett, délelőtt akadt egy kis gondunk, amivel időt vesztettünk, de délután gyorsan behoztuk a lemaradásunkat. Összefoglalva: jónak tűnünk. Ettől függetlenül keményen kell igyekeznünk, hogy megőrizzük a pozíciónkat a többiekhez képest, szóval elégedett vagyok, készpénznek azonban nem veszek semmit."
Nico Hülkenberg: (9) "Ez nagyon biztató péntek volt, ami engem illet, pillanatnyilag igazán elégedett vagyok az autómmal. Remélhetőleg holnap is így marad, és mindketten a legjobb tíz közé kerülünk a rajtrácson. Szerintem ütőképesnek tűnünk, de meg kell őriznünk a mai lendületünket."
Renault
Robert Kubica: (8) "Monza egyedi pálya, egyrészt az alkalmazott leszorítóerő tekintetében, másrészt azért, ahogy a versenyzők érzik magukat rajta. Hozzá kell szoknunk a kisleszorítóerőhöz, bár az F-csatorna használatával ez nem olyan nehéz, mint a múltban, mivel így meredekebb szárnyállást alkalmazhatunk. Így is nehéz eltalálni a fékezési pontokat és pont a kellő mértékben használni a rázóköveket, ráadásul most módosították is őket, így nem ugrathatunk át rajtuk annyira, mint régen. Mindent egybevetve úgy tűnik, a megszokott pozíciónkban állunk az erősorrendben, de este még ki kell elemeznünk az adatokat, hogy lássuk, hol tudnánk javulni."
Vitalij Petrov: (13) "Jól sikerült a napom, de a tanulásról szólt. Meg kellett szoknom, hogy milyen kis leszorítóerővel menni Monzában, mivel nagyon érdekes így vezetni az autót. Sokkal többet mocorog alattad, ezért nagyon precíznek kell lenned, hogy ne kövess el apró hibákat. Sajnos egy fékhiba miatt ki kellett hagynom a második edzés utolsó szakaszát, de az autó összességében remekül muzsikált. Még kell találnunk néhány tizedet, hogy bejussunk a legjobb tízbe, mivel itt roppant csekélyek a különbségek, de biztos vagyok benne, hogy este jócskán javítani tudunk az autón."
Mercedes
Nico Rosberg: (10) "Ezzel a nappal minden rendben volt, az autónk általában véve jól működött, ezért az időt hasznosan tudtuk eltölteni a beállításaink finomhangolásával. A gumikkal minden egyértelműnek tűnik, elégedett voltam a hosszú etapjaimmal és a teljesítményünk egyenletességével. A pálya gyorsabb részein alulkormányzottsággal bajlódtam, ezt holnapig orvosolnunk kell. A végsebességünk elfogadhatónak tűnik, úgyhogy a holnap arról fog szólni, hogy a jelenlegi képességeihez mérten kihozzuk a maximumot az autónkból."
Michael Schumacher: (14) "Monzában mindig fantasztikus volt vezetni, és a mai élményeim és érzéseim alapján, amiket tapasztaltam, ugyanolyan nagyszerű, mint amilyen régen volt. A mai teljesítményünk nem tűnt rossznak, különösen az első szektorban, ahol sokat foglalkoztunk a megfelelő végsebesség elérésével, és úgy látszik, erősek is vagyunk. Használjuk az F-csatornánkat, ami jól működött, ha meggondoljuk, hogy kis hátsó szárny van az autónkon, amellyel természetszerűleg csekélyebb a hatása, mint más pályákon. Már alig várom a további részét ennek az élvezetesnek ígérkező hétvégének."
Force India
Adrian Sutil: (11) "Összességében jól alakult számomra a délután. A szokásos teszteket végeztük el az autó balanszával és a szárnybeállításokkal. A balansz rendben volt, de még mindig nincs meg az a sebességünk, amit reméltem, úgyhogy tovább dolgozunk rajta. Mindenesetre holnap jó napra számítok."
Tonio Liuzzi: (12) "Remek pénteken vagyunk túl. Sok munkát elvégeztünk, különösen az első szabadedzésen, hogy megértsük az F-csatorna működését, és eldöntsük, előnyt jelent-e vagy sem. A délután folyamán főleg a gumikra koncentráltunk. Összességében az autó balansza nincs teljesen rendben, dolgoznunk kell még egy kicsit a fékeken és a kezelhetőségen. De tisztán látunk a holnappal kapcsolatban, sok különböző szituációt kipróbáltunk magas és alacsony üzemanyagszinttel, illetve az F-csatornával és anélkül. A többieknek sikerült előrelépniük az elmúlt évhez képest, szóval nem lesz könnyű versenyünk, de bízunk benne, hogy szerezhetünk jónéhány pontot."
Paul di Resta: (-) "Először vezettem itt, és Monza egyértelműen különleges helyszín. A pálya egyik fele nagyon nyitott, aztán a másik felén egy erdő közepén találod magad! Azért is egyedi, mert minden a csúcssebességről és a fékekről szól. Szintén először vezettem az autót ilyen alacsony leszorítóerőt produkáló beállításokkal. Egy kicsit sokkoló, mivel fékezéskor nincs meg a megszokott stabilitás, és a fékutak is hosszabbak. Igyekeztem fokozatosan belerázódni, nem akartam kockásra fékezni a gumikat, vagy ilyesmi, mivel a pálya állapota egyre javult az edzés vége felé. Eddig egész bíztatóan alakulnak a dolgok. Ahogy általában, szívesen kimentem volna a második szabadedzésen is, de legalább így is megtanultam egy újabb pályát!"
Sauber
Pedro de la Rosa: (16) "A mai edzések azzal teltek, hogy különböző leszorítóerő-szinteket hasonlítottunk össze, és végigmentünk a gumikon. Azt hiszem, nagyjából képet kaptunk róla, hogy mire van szükségünk, mi több, valójában erősebbek vagyunk, mint amennyire látszunk. Most át kell rágnunk magunkat az adatokon, hogy néhány területen javuljunk, például jobb beállítást kell találnunk a sikánok rázóköveire."
Kamui Kobayashi: (17) "Tartok tőle, hogy nem tudok sokat mondani. Jól ismerem a pályát, és eléggé kedvelem, de nehéz napom volt, mivel általános tapadáshiánytól szenvedtem. Fejlődnünk kell, és fogunk is."
Toro Rosso
Sébastien Buemi: (15) "Néhány új alkatrész kipróbálásával kezdtük a reggelt, különös tekintettel a diffúzorba vezetett kipufogóra és az F-csatornára, amit csak most kezdtünk el tesztelni, pedig még sok munkát igényel. Néhány kör után, ahogy előzetesen is terveztük, kiszereltük az autóból, és ezután a monzai, alacsony leszorító erőt termelő konfigurációt teszteltük - az eredmények pedig egészen jók lettek. Mindkét gumikeveréket kipróbáltuk, és még a lágyak is meglehetősen sok kört kibírnak. Eredményes napot zártuk, sok kérdésre választ kaptunk, ami bíztató jel holnapra nézve. Úgy tűnik, az autó sebessége versenyképes az egyenesekben, és ez itt mindig jól jön. Mostantól a második és a harmadik szektoron kell dolgoznunk, ugyanis ott veszítünk némi időt."
Jaime Alguersuari: (18) "Rengeteg munkát elvégeztünk a nap folyamán, számos alkatrészt kipróbáltunk az autón, amiből sok elemezni való adatot nyertünk - különösen hogy Sébastien és én megosztottuk a munkát, különböző dolgokat próbálgattunk. Szerintem elégedettek lehetünk a mai nappal, különböző leszorító erővel teszteltük az autót, hogy összehasonlítást végezhessünk, bár a délutáni edzést nem sokkal a vége előtt be kellett fejeznem egy technikai probléma miatt, amit már vizsgálnak a mérnökök. Sokkal több potenciál van az autóban, általános tendencia, hogy szombaton javul a teljesítményünk, és bízom benne, hogy ez itt is így lesz. Sokkal magabiztosabban vágok neki a különleges monzai kihívásnak, mint tavaly, de hogy őszinte legyek, jobban szeretem az olyan pályákat, ahol több a kanyar, még akkor is, ha egy forma-1-es autót mindenhol jó vezetni!"
Lotus
Jarno Trulli: (19) "Először is, remek érzés első alkalommal hazatérni a Lotus Racinggel. Fantasztikus fogadtatásban volt részünk, annak ellenére, hogy Monzában eddig nem volt sok szerencsém, nagyon jó érzés volt ma kigurulni a pályára. Az első szabadedzést rögtön egy problémával kezdtük, de a srácok remek és gyors munkát végeztek, amikor kicserélték a nem megfelelően működő alkatrészeket. Elég gyorsan összerakták az autót, hogy még legyen időm kimenni a pályára az első edzésen, ezért köszönet jár nekik. A második szabadedzésen végigmentünk az egész programon - főleg a gumik kiértékelésén és a beállításokon dolgoztunk, ezeket teljesítve pozitív napot zártunk. Nyilvánvalóan egy kicsit jobban szeretnénk elhúzni a mögöttünk lévőktől, és szerintem némi munkával az este folyamán jó kilátásaink vannak holnapra és vasárnapra egyaránt."
Heikki Kovalainen: (20) "Meglehetősen jó napot zártunk. Reggel akadt egy kis problémánk, de ezt sikerült gyorsan beazonosítanunk, és csak kevés időt veszítettünk. A délután folyamán minden a terv szerint haladt - nem volt semmi gondunk, és az autó alacsony, illetve magas üzemanyagszint mellett jól működött. Nyilvánvalóan kicsit jobban mocorog az alacsony leszorító erőt termelő beállításokkal, de hát ez mindenki számára ugyanolyan. A csúcssebességünk megfelelő, szóval szerintem egész jó kilátásaink vannak a hétvégére."
Virgin
Timo Glock: (21) "Ez nem volt rossz első nap. A délelőtti szabadedzésen Monzában teljesen megszokott programot bonyolítottunk le, ami jól sikerült, úgy tűnt, az autóval minden rendben van. A második edzésen változtattunk az aerodinamikán, nagyon csökkentettük a leszorító-erőt, ez sajnos nem volt a helyes irány, sok időt vesztettünk vele. Összességében elégedett vagyok a napommal, nem akadtak gondjaink, úgyhogy remélem, a hétvége hátralévő része is így folytatódik majd."
Lucas di Grassi: (22) "Ez nagyon eredményes nap volt, különféle beállításokat és alkatrészeket próbáltunk ki. Igazán elégedett vagyok az eredményekkel, egyértelmű irányt találtunk holnapra. Remélem, a hétvége továbbra is ennyire sima lesz."
Hispania
Sakon Yamamoto: (23) "Sajnos ma nem gyűjtöttünk annyi adatot a pályán, mint amennyit szoktunk, így hát ezzel a korlátozott tudással kell jó beállításokat találnunk az időmérőre és a versenyre."
Bruno Senna: (24) "Sajnos az üzemanyag-ellátórendszer hibája miatt egyik edzésen sem tudtunk sok kört megtenni, de már dolgozunk a probléma elhárításán, és a holnapi nap remélhetőleg jobban sikerül számunkra."
f1 magazin
|