2011.10.07. 19:51
McLaren
Jenson Button: (De: 1., Du: 1.) "Mindig szórakoztató Suzukában vezetni, különösen, ha jó autó van alattunk. A pálya lenyűgüző, az első szektor káprázatos - nem hiszem, hogy levegőt veszünk itt. Minden a kanyarok megfelelő összerakásáról és a balanszról szól. Jónak érzem az autót, de nem tudom, pontosan hol álltunk ma. Mindenesetre elég erős az autó. Különböző üzemanyagszintekkel mentünk, sok benzinnel rendben van az autó a lendületes kanyarokban, azonban van még mit javulni, főleg hosszú etapokon. Számunkra az a fontos, hogy győzelemre esélyessé tegyük az autót. A sisakomra felfestettük a japán zászlót, illetve a JB szót, valamint a Jensont japánul a sisakom oldalára és hátuljára. Hasonló sisakot viseltem Monacóban, és el fogom árverezni a versenyt követően, hogy pénzt gyűjtsek a földrengés és a cunami által sújtott embereknek."
Lewis Hamilton: (De: 2., Du: 8.) "Suzukában fantasztikus vezetni, főleg a maihoz hasonló szép időben. Az időket nézve úgy gondolom, a Red Bull rendszeresen kevesebb benzint cipel nálunk a pénteki hosszú etapokon, ez általában így volt idén, mi pedig gyakran közelebb állunk hozzájuk a versenyen. Jónak tűnnek a hosszú etapjaink, főleg Jensonéi. Szerintem van esélyünk, hogy versenyképesek legyünk. Egy mért körön szintén nagyon jónak látszik a tempónk. A futamon az jelenti majd a legfőbb kihívást, hogy vigyázzunk a gumikra, a kopásuk néhány csapatnak problémát okozhat. A második edzés után megnézték az adataimat a sportfelügyelők, miután (Vitantonio) Liuzzi félreállt az autójával a 14-es kanyar kijáratánál - én lassabban teljesítettem a szektort, és sem a DRS-t, sem a KERS-t nem használtam, tehát elvileg minden rendben van."
Ferrari
Fernando Alonso: (De: 4., Du: 2.) "Idén a Red Bull kivételével minden csapat hullámzó teljesítményt mutat, így nem lep meg minket, hogy ma jobbak voltunk, mint például Szingapúrban. Persze ma még csak péntek van. Volt már olyan, hogy az első nap ehhez hasonlóan alakult, majd az időmérőn nem tudtunk az 5. helynél előrébb kerülni. Nem hiszem, hogy a dolgok sokat változtak volna a két héttel ezelőttihez képest, főként azért, mert a mi autónk ugyanaz maradt. Reméljük, hogy képesek leszünk harcolni a McLarennel és a Red Bullal, de tudjuk, hogy nem lesz könnyű. Annyit mondhatok, hogy a mai nap után jobbak az érzéseink, mint az előző hétvégéken voltak. Azt is észben kell tartanunk, hogy a versenyek végkimenetele már jóval nyitottabb, mint a múltban, amikor az eredmény nem sokban tért el a rajtfelállástól. A stratégia, a gumikopás és a DRS bizonytalanabbá és látványosabbá teszi az egészet. Például úgy vélem, most itt sokkal több előzést fogunk látni, mint a korábbi években."
Felipe Massa: (De: 7., Du: 5.) "Összességében ez egy jó nap volt. Az idei év többi péntekjével összehasonlítva jobbak az első benyomásaim. Az autó tűrhetően viselkedik, de igaz, hogy holnap délutánig nem fogjuk tudni, hol állunk a többiekhez képest. Sokat munkálkodtunk a legjobb beállítás megtalálásán, fontos dolgokat tanultunk a hétvége hátralévő részére. A gumikopás elég jelentős, ezáltal stratégiailag sokkal nyitottabb lesz a verseny. Nem lesz a legkönnyebb dolog megtalálni a legjobb beállítást. Talán harcolhatunk a dobogóért, ez a reális cél. Persze jó lenne, ha mindig a győzelemért küzdhetnék, de a Red Bullnak jelentős előnye van. Viszont továbbra is hinnünk kell magunkban, mert a versenyeken bármi megtörténhet."
Red Bull
Sebastian Vettel: (De: 3., Du: 3.) "Nem követtem el nagy hibát délelőtt, de abban a pillanatban nem voltam száz százalékig éber, és egy hiba itt elég drága lehet. Kicsúsztam, próbáltam lefékezni az autót, de enyhén nekimentem a falnak. Nem volt nagy a becsapódás, viszont kissé megsérült az autó. Ez valamelyest befolyásolta a menetrendünket, de utána rendben alakult a délutánunk. Ezekkel a gumikkal trükkös a pálya, sokkal élénkebben viselkednek az autók, ezért vasárnap érdekes lesz a verseny. Nyitott DRS-sel nem olyan egyszerű bevenni a 130R-t, mint régen!"
Mark Webber: (De: 5., Du: 4.) "Jó móka volt. Ez egy nagyszerű aszfaltcsík, nem igazán szabad szélesen menni az autóval, szóval mindnyájan élveztük a mai napot. A pálya kihívást jelent, tudjuk, hogy van rajta néhány trükkös kanyar, ami kifoghat rajtunk. Persze mindenki a határokat feszegeti. Ma hasznos információkat gyűjtöttünk, mindkét gumikeverékkel mentünk, teljesítettünk pár hosszabb etapot, tehát nem volt rossz nap. Nem hiszem, hogy a KERS-sel gondunk lesz itt, azonban a DRS kifoghat pár emberen."
Mercedes
Michael Schumacher: (De: 9., Du: 6.) "Tipikus edzések zajlottak ma. Szokás szerint dolgoztunk a beállításokon, és nagyjából elértük azt, amit akartunk, noha tudjuk, hogy az autónk és a pálya karaktere nem tökéletesen passzol egymáshoz. Van még tennivalónk. Az alapján, amit eddig láttam, azt mondanám, hogy körülbelül oda fogjuk kvalifikálni magunkat, ahová mostanság kerülünk. Nyilván a tőlünk telhető legjobbra törekszünk, hogy tovább erősítsük a pozíciónkat."
Nico Rosberg: (De: 16., Du: 7.) "A két tréning próbatételt jelentett, mert sok, illetve kevés benzinnel is meg kellett találnunk a helyes balanszot az autón. Mindazonáltal a második edzés végeztével elégedett vagyok a ma tanultakkal, és úgy gondolom, jó irányba tartunk."
Renault
Vitalij Petrov: (De: 10., Du: 9.) "Mindkét edzés egész jól, műszaki hiba nélkül zajlott, így a tervek szerint tudtuk teljesíteni a programunkat, és minden a megfelelő irányban haladt. El kell végeznünk néhány változtatást, hogy javítsunk az autón, de jó kiindulóponttal rendelkezünk. Délelőtt ki kellett cserélnünk a kormányszervót, de ez nem érintette a menetrendet, hiszen így is tudtam annyi kört futni, amennyit kitűztem magam elé. Ha holnap is tartjuk ezt az ütemet, jó helyzetben leszünk vasárnapra."
Bruno Senna: (De: 11., Du: 14.) "Remek volt ismét Suzukában vezetni, hiszen ez egy fantasztikus pálya. Ma a szűkebb karosszériával dolgoztunk, változtattunk néhány dolgon, és próbáltunk megfelelő balanszot találni. A legnagyobb probléma, hogy túlkormányzottság miatt szenvedünk, ami különösen az első kanyarban szokott váratlanul jelentkezni, mely miatt egyszer meg is pördültem, de egy kiváló pályabíró segítségével vissza tudtam térni, és sérülés nélkül folytathattam a programot. Még mindig sok munkát kell elvégeznünk holnapra, és ez a munka most azonnal kezdetét veszi."
Toro Rosso
Sébastien Buemi: (De: 8., Du: 10.) "Hosszú idő után, talán Magyarország óta ez az első olyan péntekünk, ami nagyon szépen és simán ment, problémák, bukások és eső nélkül. Ez azt jelentette, hogy rengeteg dolgot el tudtunk végezni, és jó érzésünk van az autó viselkedését és a néhány új elem működését illetően. Kicsit korai még az autó teljesítményéről beszélni, de ha a mai napot a szingapúrihoz hasonlítjuk, ahol a középmezőny végén álltunk, itt egész jók vagyunk, hiszen (Vitalij) Petrov kivételével mindannyiukat megelőztük. Az autónknak jobban fekszenek az ehhez hasonló pályák, de még meg kell várnunk, hogyan alakul holnap az időmérő, mert szoros lesz a küzdelem. Azonban magabiztos vagyok afelől, hogy jó hétvégénk lehet. Jól átlátjuk a gumik helyzetét is, mindketten teljesítettünk egy hosszú etapot. Jaime az opciós, én pedig az elsődleges, közepes keverékű abroncsokon tettem meg sok kört."
Jaime Alguersuari: (De: 6., Du: 11.) "Jó munkanapot zártunk, úgy érzem, sikerült előrelépnünk, amit remélhetőleg holnap be is bizonyíthatunk egy jó időmérős helyezéssel, amely aztán lehetővé teszi számunkra, hogy erős versenyt fussunk. Az autónkat egyértelműen jobb érzés vezetni az ehhez hasonló pályákon, ellenben a nagy leszorítóerőt megkövetelőkkel, mint amilyen legutóbb a szingapúri is volt. Máris nagyobb a tempónk, és ennél már csak jobb lesz, így jelenleg minden ígéretesnek tűnik. Elég nagy a különbség a két gumikeverék között, és ez a pálya egyébként is keményen bánik velük. Ez azt jelenti, hogy nehéz lesz megtalálni a legjobb stratégiát, ami élvezetes versenyt produkálhat."
Force India
Adrian Sutil: (Du: 12.) "Suzuka az a pálya, amelyik mindig mosolyt tud csalni az arcomra. Ma délután is élvezetes volt vezetni az autót. Csináltunk néhány rövid és hosszú etapot is, valamint megfigyeltük mindkét guminkat. Azt észrevettük, hogy mindkét keverék elég gyorsan kopik, különösen, amikor ilyen magas a pálya hőmérséklete, amilyen ma délután is. Az edzés elején némi alulkormányzottsággal küzdöttem, nem akart az autó eleje elkanyarodni. Ezen még mindenképp dolgoznunk kell. A nap végére sikerült előrelépnünk, de még mindig sokat kell majd az éjszaka folyamán dolgoznunk azon, hogy a balanszunk jobb legyen."
Paul di Resta: (De: 14., Du: 15.) "A mai napon ízleltem meg először a suzukai aszfaltot, így a délelőttöm azzal telt, hogy megleljem a sebességemet. Mindig tudtam, hogy ez egy elég technikás pálya, ezért főleg az első szektorban lehet sok időt találni a sok kanyar miatt. Elég szeles is volt az idő ma, különösen délután, ami egy kissé az autót is meglökte. A két autónk különböző programot futott, és utólag kielemezve a dolgokat, úgy tűnik, az az út, amit Adrian alkalmazott, hatékonyabb lehet a hétvége hátralévő részében. Az autó hátuljával is sokat küszködtem, ami nagy részben felelős a gyors gumikopásért a lágy és a közepes keverékeken is."
Niko Hülkenberg: (De: 12.) "Ez egy elég pozitív edzés volt a számomra. Mindent megcsináltunk, amit elterveztünk, ami jó adatokat szolgáltatott nekünk a gumikkal kapcsolatosan. Szintén végeztem némi munkát ma az új fékrendszerrel, de természetesen az első edzésen még nem tapad annyira a pálya, így elég nehéz vezetni az autót, mivel nincs meg a kellő balansz, ami ahhoz szükséges, hogy gyorsak legyünk egy ilyen nagy sebességű pályán. Az abroncsokat tekintve a közepes keverék eléggé hajlamos a kopásra, de ez változni fog, amint több gumi kerül föl a pályára. A két edzés alapján még mindig úgy gondolom, hogy a gumik szempontjából a suzukai nem lesz egy könnyű verseny."
Sauber
Sergio Perez: (De: 15., Du: 13.) "Igazán jó programot teljesítettünk ma. Most vagyok itt először, és ez egy nagyon nehéz pálya. Egyértelműen van még tér a javulásra, de az új aerocsomagból is mindent ki kell hoznunk. Az első gumik kopása elég nagy volt, így finomítanunk kell még a balanszon, hogy megbirkózzunk ezzel a versenyen."
Kamui Kobayashi: (De: 13., Du: 16.) "Nagyon sok újítás van itt az autónkon, ezért ma nagyon elfoglaltak voltunk, mert mindent le kellett ellenőrizni, s jó, hogy problémák nélkül tudtuk teljesíteni a programunkat. A köridőm nyilván nem mutat jól, mivel megpördültem egy gyors kanyarban, amikor kihajtottam a friss lágy gumikkal. Összességében úgy gondolom, még javíthatunk az autó balanszán és a tempónkon is, amikor majd megpróbáljuk a lehető legjobbat kihozni a ma tanultakból."
Lotus
Heikki Kovalainen: (Du: 17.) "Eléggé boldog vagyok azzal, ahogy a délutánom telt. Egy kicsit mindig hátrányban érzed magad az olyan nagy sebességű pályákon, mint Suzuka, ha nem vehetsz részt a délelőtti szabadedzésen, mivel itt mindig egy kicsit több időt vesz igénybe, hogy a látásunk megszokja a gyors váltásokat. A balansz jó volt, és a tervezett feladatot is végre tudtuk hajtani a mai napon, így az edzés összességében jónak mondható. A gumik szintén jónak tűnnek, a hosszú etapon a lágy gumik kitartottak az utolsó körökig, úgyhogy azt hiszem, megtaláltuk a megfelelő beállítást az autóra. A pálya is még fejlődni fog, így úgy érzem, a versenyen jó pozícióban lehetünk, azonban fontos észben tartanunk, hogy a futamon a sebességünk nagyban függ majd attól, hogy miképp leszünk képesek kezelni a gumikopást mindkét keveréken. Meglátjuk vasárnap."
Jarno Trulli: (De: 19., Du: 23.) "Ez egy olyan nap volt a számomra, amikor sokat vesztegeltem. A délelőttöm azzal telt, hogy alkalmazkodtam az új szervókormányunkhoz, amit idehoztunk. Elég jól működött, bár az etapom lerövidült egy kis mechanikai probléma miatt, még mielőtt igazán elkezdhettem volna nyomni. Délután azok a változtatások, amiket végrehajtottunk az autón, mindenképp előrelépést jelentenek a számunkra, bár, amikor a lágyabb keveréken futottunk, volt egy kis mechanikai problémám, így nem igazán tudtam érdemleges időt elérni. Ettől függetlenül úgy tűnik, az autó fejlődött, és ahogy elnézem Heikki idejét, szerintem rendben leszünk holnap is."
Williams
Rubens Barrichello: (De: 17., Du: 18.) "Sajnos a mai napon csak bizonyos mennyiségű időt tudtam a pályán tölteni. A délelőtti edzésen egy defekt megrövidítette a pályán töltött időmet, míg délután a kicsúszásom miatt lett rövid az edzésem. Az autó elég gyengének tűnt a balesetem előtt, így elég sok dolognak kell még utánanéznünk."
Pastor Maldonado: (De: 18., Du: 21.) "A délutáni szabadedzésen motorhiba késztetett megállásra már az elején. Ez az első alkalom, hogy itt vagyok Suzukában, szóval több körre lesz szükségem. Többet kell majd dolgoznunk a holnapi utolsó edzésen."
Karun Chandhok: (De: 20.) "Jó érzés volt ismét visszatérni a pályára, különösen itt Suzukában, ahol még sohasem vezettem, és már nagyon vártam, hogy kipróbálhassam. Egy kis időmbe került, mire rátaláltam a helyes vonalra, de ahogy a gumik elkezdek elfogyni alólam, már nem igazán voltam képes javítani az időmön, holott több szektorban is gyorsabb voltam. Megtettem jó néhány kört, és azt hiszem, minden elvárhatót kihoztam magamból a délelőtti edzés folyamán. Az autó egyértelműen gyorsabbnak tűnik, mint amikor legutóbb Németországban vezettem. Azok a fejlesztések, amiket Szingapúrba vittünk, mindenképp egy kis előrelépést jelentettek a számunkra, amely által elég közel is végeztünk a Williamsekhez. Így úgy gondolom, hogy mindenképp harcolni tudunk majd a versenyen, és remélhetőleg jó formában leszünk itt, ahogy a múlt évben is."
Virgin
Timo Glock: (De: 21., Du: 19.) "Az első edzés nem volt problémamentes, hiszen vízszivárgás miatt nem tudtam sokat körözni. Ezzel elvesztettünk némi időt, amit délután vissza kellett hoznunk, így nagyon szűk időkeretek között dolgoztunk. Úgy gondolom, megfelelő irányba haladunk, noha még mindig javítanunk kell az autón. A csapat nagyszerű munkát végzett ma, gyorsan kijavították a hibát. Lássuk, hogyan alakul a holnap!"
Jerome d'Ambrosio: (De: 22., Du: 20.) "Az első edzés egész simán ment. A másodikban már elfoglaltabbak voltunk, és nem is vagyok elégedett a balansszal, így még lesz vele egy kis munkánk. Azonban egyértelműen van még hova fejlődnünk holnapra, így dolgozni fogunk az éjjel, hogy kihozzuk a legtöbbet a lehetőségeinkből. Nagyon élvezem itt a vezetést, Suzuka egy hihetetlen pálya."
Hispania
Daniel Ricciardo: (De: 23., Du: 22.) "Meglehetősen jól alakult a napom, szerencsére jobban, mint Tonióé, akinek sajnos korán ki kellett állnia. Örülök, hogy mindkét edzésen végig mentem. Az autót nem érzem rossznak, bár még elég messze vagyunk a legközelebbi riválisaink tempójától. Nagy lépésre van szükségünk, hogy utolérjük őket. Nem vagyok biztos benne, hogy hol tudjuk a szükséges időt megtalálni, talán részben a vezetésemnek köszönhetően sikerül majd ez. Közösen kell dolgoznunk a lemaradás csökkentése érdekében, és reméljük, sikerülni fog a feladat, hogy ütőképesek legyünk a futamon."
Vitantonio Liuzzi: (Du: 24.) "Sajnos túl rövid volt a mai napom, hogy bármiféle információhoz jussak az autóról. Három kör után gondunk volt a víznyomással, ezért félre kellett húzódnom. Két kör nem elég ahhoz, hogy megítéljük az autót, de az jó, hogy ebben a két körben megvolt a tempónk. Kár az egészért, mivel ezen a pályán sok kilométert kell megtenni a ritmus felvételéhez, és ezután a rövid tréninget követően nem lesz egyszerű a hétvége. Meglátjuk, hol állunk majd holnap délelőtt."
Narain Karthikeyan: (De: 24.) "Mindig jó érzés visszaülni az autóba, még ha csak egy edzés erejéig is. Délelőtt hozzátettem a magamét a csapat munkájához Suzukában, megtettem pár kilométert, és visszarázódtam a ritmusba az Indiai GP előtt. Suzukában sok nagy sebességű kanyar található, jó volt vezetni itt, élveztem. Remélem, a délelőtti munkánk elegendő adatot szolgáltatott az istállónak a további munkához."
|